Food&Drinks

SOIA – rea sau bună? Aceasta-i întrebarea!

Unul dintre alimentele foarte des întâlnite în alimentaţia vegetarienilor, sau  la care apelăm şi noi destul de des în perioadele în care ţinem post este SOIA.  De-a lungul timpului au apărut însă tot felul de controverse legate de consumul  acestei leguminoase care se înrudeşte cu fasolea, lintea, mazărea şi năutul. Boabele de soia joacă un rol important în industria alimentară, iar în Asia sunt consumate în mod frecvent. Ele conţin 39% proteine şi 17% ulei.soia1

Beneficiile consumului de soia

Să vedem mai întâi beneficiile consumului de soia, demonstrate de studiile ştiinţifice făcute în  ultimii ani la nivel mondial:

  • Îmbunătăţeşte funcţionarea sistemului cardiovascular
  • Îmbunătăţeşte funcţionarea sistemului osos şi previne osteoporoza
  • Previne anumite forme de cancer
  • Ameliorează simptomele menopauzei
  • Soia are un bogat conţinut de calciu, fier, zinc, magneziu, fosfor, conţine vitaminele din complexul B, fibre şi acizi graşi omega-3
  • Soia este considerată o sursă vegetală de proteine dintre cele mai preţioase pentru organism, deoarece nu conţine colesterol.Dar să vedem şi care sunt motivele de controversă!

Soia conține fitoestrogeni, care, spun unii cercetători, ar afecta funcţia endocrină. Ei susţin că bebeluşii nu ar trebui să consume soia, deoarece le-ar perturba activitatea hormonală, contribuind la dezvoltarea precoce a fetelor şi inhibarea dezvoltării normale a testosteronului la băieţi. De asemenea,  soia este unul dintre puţinele alimente care conţin oxalaţi, nocivi pentru persoanele care suferă de afecţiuni ale rinichilor sau vezicii.  Nu în ultimul rind, soia este una dintre bioculturile modificate genetic, pentru a rezista ierbicidelor puternice. Produsele de soia modificate genetic conţin cantităţi mari de aluminiu, nociv pentru sistemul nervos şi rinichi.  Tocmai de aceea, este indicat consumul de soia bio, din seminţe nemodificate genetic.

Contraindicaţii soia

Există persone alergice la anumite proteine conţinute de soia; evident, acestea ar trebui să renunţe la consumul acestui aliment. De asemenea, în cazul femeilor însărcinate şi al  copiilor mai mici de 3 ani, trebuie eliminată soia din alimentaţie, din cauza conţinutului său ridicat de fitoestrogeni. La fel trebuie să procedeze şi persoanele care suferă de hipotiroidism.soia2

În comerţ, soia se găseşte în numeroase forme, de la granule, până la laptele din soia şi poate fi gătită în mii de feluri. Practic, ea poate înlocui carnea în preparate tradiţionale, ca ardeii umpluţi, chiftelele sau sarmalele, sau poate fi baza unor preparate dietetice.

Şniţele din soia la cuptorsnitele-de-soia-cu-sos-de-rosii

Ingrediente:

  • 2 pungi cu şniţele de soia
  • 4,5 căţei de usturoi
  • ceapă, un morcov
  • 250 ml suc de roşii
  • cimbru şi pătrunjel
  • sare şi piper                                                                                                                                                                                 Mod de preparare: Fierbeţi şniţelele de soia la foc mic, timp de 15-20 de minute, în apa condimentată cu  sare, boabe de piper, o ceapă întreagă, doi căţei de usturoi, morcov tăiat rondele. Le lăsaţi apoi să se scurgă într-o strecurătoare. Ungeţi o tavă cu ulei şi aşezaţi şniţelelele unul lângă altul, apoi presăraţi peste ele cimbru, pătrunjel şi usturoi zdrobit. Acoperiţi-le bine cu sosul de roşii şi lăsaţi tava în cuptor 25-30 de minute. Se pot servi cu o salată sau cu o porţie de orez fiert.

PATE DIN SOIA CU MĂSLINE

Ingrediente: o ceaşcă boabe de soia uscate, 10 măsline mari fără sâmburi, o lingură de ulei presat la rece, sare, piperpate-de-soia-cu-masline

Mod de preparare: Lăsaţi soia bine spălată la înmuiat în multă apă, de seara până dimineaţa.  A doua zi, puneţi  boabele la fiert, iar după ce s-au înumiat foarte bine, le strecuraţi şi, cu ajutorul unui  robot de bucătărie, le facţi pastă împreună cu măslinele. Condimentaţi cu sare, piper şi ulei.  Se pot înlocui măslinele cu ciuperci fierte sau spanac opărit.

Publicitate