Sănătate

Stresul ne poate îmbolnăvi grav. Cum poți lupta împotriva lui?

Stresul este una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă omenirea la ora actuală. Conform unor studii, opt persoane din zece, cu vârsta între 35 și 45 de ani, sunt supuse unei anumite forme de stres: în viața socială, în relația de cuplu, în urma unei exepriențe traumatizante sau la locul de muncă.  Asta nu înseamnă că persoanele din alte categorii de vârstă sunt scutite de stres, însă procentul în cazul lor este ceva mai mic.  stres1Deși cei mai mulți dintre noi tratăm această problemă cu indiferență, ca și cum ar fi ceva cât se poate de normal, specialiștii spun că expunerea îndelungată la stres poate avea consecințe extrem de neplăcute pentru sănătatea noastră.  Mai întâi, să inventariem câteva dintre simptomele stresului:

  • Dureri de cap, insomnia
  • Tulburări cardiace
  • Dureri de stomac, diaree
  • Alergii
  • Crampe și stări de tensiunestres2
  • Iritabilitate, stări de neliniște
  • Tulburări de somn
  • Extenuare
  • Depresie

Din păcate, în timp, stresul ne atacă sistemul imunitar, sistemul cardio-vascular și producția de acizi gastrici, facilitând apariția ulcerului, a hipertensiunii arteriale, iar în cazurile foarte grave, se poate ajunge la diabet sau chiar infarct.

Cum putem, totuși, să luptăm împotriva efectelor devastatoare ale stresului? Psihologii au câteva sfaturi:

  • Trebuie să încercăm să nu stabilim așteptări prea înalte (nici față de propria persoană și nici față de cei din jur)
  • Să încercăm să delegăm anumite sarcini zilnice
  • Discutarea cu cei implicați atât a cerințelor, cât și a așteptărilor – iar asta se referă atât la membrii familiei, cât și la colegi sau șefi
  • Trebuie să învățăm să spunem “NU” și să nu ne condamnăm când nu putem să îndeplinim toate dorințele celor din jurul nostru
  • Atunci când apare o situație conflictuală, ar trebui ca aceasta să fie discutată și aplanată cât mai repede
  • Trebuie să acceptăm că discuțiile în contracdictoriu și conflictele zilnice sunt cât se poate de normale și nu trebuie să le lăsăm să ne afecteze prea mult starea de spirit
  • Este foarte indicat să ne facem timp pentru noi, pentru acele activități care ne relaxează și ne fac plăcere
  • O organizare cât mai eficientă a zilei ne va ajuta să depășim mai ușor sarcinile cotidiene
  • Trebuie să acordăm o mai mare atenție vieții de familie și lucrurilor care contează cu adevărat pentru noi
  •   O alimentație sănătoasă și mișcarea fizică pot face minuni pentru starea noastră psihică
  • Există și câteva tehnici care pot fi eficiente în lupta împotriva stresului:
  • Meditația – presupune relaxarea fizică și psihică și focalizarea atenției pe o imagine mentală care ne aduce multă liniște și pace interioară
  • Vizualizarea – imaginează-ți o scenă în detaliu, adulmecă aromele, savurează zgomotele și repetă-ți fraze pozitive în minte, de genul: “am încredere în mine, mă simt împăcat(ă) cu mine însămi” înainte de orice eveniment tensionat; apoi, imaginează-ți că vei soluționa problema și gândește-te la starea de mulțumire de după
  • Meditația activă – Concentrează-ți atenția asupra lucrurilor pe care le faci, oricât de banale sunt acestea, fără să te gândești la trecut sau viitor

Mai devreme, vorbeam despre importanța unei alimentații sănătoase în combaterea stresului. Există, într-adevăr, o serie de alimente care ne ajută să domolim stările tensionate sau măcar să trecem cu mai multă ușurință peste ele.alimente-care-combat-stresul

Alimentele  bogate în tirozină

Tirozina este un acid aminat folosit de organism pentru producerea dopaminei și a adrenalinei, substanțe care asigură adaptarea acestuia la condiții de stres și la echilibrarea sistemului nervos.  Bananele, avocado, carnea de pasăre, carnea de vită, migdalele, susanul sau semințele de dovleac conțin tirozină.

Alimente bogate în triptofan

Triptofanul este un acid aminat care nu este sintetizat de organism, dar este esențial în producerea serotoninei, care reglează dispoziția. Triptofanul trebuie obținut prin alimentație; acesta mărește rezistența psihică și îmbunătățește calitatea somnului, calmează anxietatea și depresia.  Alimentele bogate în triptofan sunt: ouăle, brânza proaspătă, leguminoasele, orezul, bananele, semințele de dovleac.

Alimente bogate în magneziu

Magneziul joacă un rol foarte  important în reglarea ritmului cardiac și în transmiterea informațiilor nervoase, îmbunătățește starea psihică și emoțională, favorizează somnul de calitate și  menține energia.  Lista alimentelor bogate în magneziu este foarte generoasă: avocado, semințe de in și susan, semințe de floarea soarelui, ananas, spanac, salată verde, migdale, fistic, nuci, cereale integrale, fasole, mazăre, portocale, caise, smochine.

Loading...