Sănătate

Te lasă memoria? Şase metode prin care poți îmbunătăți sănătatea creierului tău

Îți uiți des cheile de la mașină acasă sau la serviciu? Încurci numele unor cunoștințe mai vechi? Ni se întâmplă multora dintre noi, însă asta nu înseamnă că pierderile mărunte de memorie trebuie tratate cu indiferență.  Alături de celelalte organe din corp, creierul nostru este supus și el procesului de îmbătrânire. El se micșorează în mod natural odată cu vârsta, iar celulele sale nu mai funcționează la fel de eficient ca în tinerețe. Problemele de memorie încep să apară în special după vârsta de 45 de ani, spun specialiștii.

Cu toate acestea, unele aspecte ale funcționării creierului se pot îmbunătăți. Să luăm, de pildă, vocabularul. Un studiu efectuat în Statele Unite ale Americii pe 48.000 de persoane a arătat că odată cu vârsta pensionării, atingem apogeul în materie de cuvinte cunoscute și folosite în limbajul uzual.  Iar procesul de cunoaștere poate continua. E adevărat că ne uităm deseori cheile cine știe pe unde, însă, ne încurajează cercetătorii americani, la vârsta a treia,  ni se vor îmbunătăți simțitor atenția și capacitatea de concentrare, iar anxietatea, un alt dușman de temut al memoriei, scade pe măsură ce îmbătrânim.

Ce putem face să prelungim cât mai mult posibil sănătatea creierului nostru? Iată șase metode:

  1. Luptați cu stresul! Sigur, nu avem cum să trăim o viață întreagă cu totul lipsită de stres, dar putem încerca să îl abordăm astfel încât să protejăm sănătatea creierului. Yoga, meditația, un jurnal pe care să îl ținem zilnic,  o bună organizare a activităților cotidiene, râsul cu poftă, un somn odihnitor, acupunctura, mai mult timp petrecut cu oameni dragi, iată  doar câteva metode prin care putem să diminuăm stresul din viața noastră.
  2. Țineți greutatea sub control. Ei bine, obezitatea duce la o mulțime de boli, cum ar fi diabetul, afecțiunile vasculare, dar crește și riscul de a face Alzheimer, susține Jeremy Coplan, un celebru profesor de psihiatrie american. De asemenea, el recomandă în special eliminarea grăsimii abdominale, un tip de grăsime care poate provoca multe inflamații în organism. Așadar, mâncați sănătos și faceți mișcare!
  3. Reduceți colesterolul. Un studiu efectuat pe pacienți cu vârsta de 70 de ani a arătat că cei care aveau un nivel ridicat de colesterol, aveau și probleme mai mari de memorie. Pentru a ajuta la scăderea nivelului de colesterol, specialiștii sugerează o dietă bazată pe cereale integrale, lactate cu puține grăsimi, fructe cu coajă lemnoasă, limitarea consumului de carne roșie, băuturi dulci și renunțarea la fumat.
  4. Controlul regulat al  glicemiei. Nivelul crescut de zahăr  afectează vasele de sânge și funcțiile creierului. Stilul de viață sănătos poate duce la scăderea nivelului de glucoză din sânge. În special în perioada de mijloc a vieții este foarte importantă alimentația. Fibre, proteine, vegetale și cereale integrale, asta ar trebui să conțină meniul vostru zilnic, dacă vreți să aveți un creier cât mai sănătos. Iar nivelul glicemiei trebuie măsurat des, tocmai pentru a putea lua măsuri la timp.
  5. Renunțați la grăsimi (și aici ne referim la cele nesănătoase). Trebuie să vă monitorizați permanent consumul de grăsimi, mai ales dacă aveți o predispoziție către obezitate, iar corpul vostru tinde mereu să ia forma unui măr. Obezitatea centrală, sau forma de măr a corpului, este strâns legată de tulburări ale funcționării creierului.
  6. Fiți precauți în legătură cu medicamentele pe care le luați. S-a constatat că persoanele care au luat  multe medicamente pentru  boli precum vezica urinară hiperactivă, depresia, alergiile, insomniile, au avut un risc mai mare de demență decât persoanele care au luat foarte puține medicamente. Firește, dacă anumite tratamente v-au fost prescrise de medic, nu înseamnă că nu trebuie să le luați, dar ar fi bine să discutați cu el toate riscurile la care vă expuneți și eventual, poate vă sfătuiește cum să contracarați efectele negative ale acestor medicamente.
Loading...

Publicitate