Sănătate

7 semne care îți pot arăta că ai o relație nesănătoasă cu mâncarea

Într-o epocă obsedată de imagine, în care fiecare kilogram în plus contează, este normal ca oamenii să se simtă copleșiți de mâncare. Am mai vorbit și în alte articole despre anorexie sau bulimie, însă acum nu împingem lucrurile chiar atât de departe, ci vom vorbi despre semnele care îți pot arăta că și tu ai o relație complicată cu alimentele. În special femeile între 25 și 45 de ani, spun specialiștii, suferă de tulburări alimentare și au preocupări permanente legate de formă și greutate, care le pot afecta calitatea vieții. Iată câteva semne după care poți să te ghidezi ca să afli dacă ai sau nu o problemă cu mâncarea:

  1. Mâncarea este cel mai mare dușman, dar și cel mai bun prieten. Foarte multe femei se simt vinovate aproape pentru fiecare îmbucătură; în același timp, le place să mănânce, deoarece preparatele gustoase le alină parcă depresia, le face să se simtă fericite… pe moment. După care, se întorc la sentimentul de vinovăție și tot așa, la infinit.
  2. Împărțiți alimentele în „bune” și „rele”. Pentru cei mai mulți dintre noi, totul începe încă din copilărie, când  aflăm despre mâncarea nesănătoasă. Pe măsură ce ne maturizăm, avem tendința să catalogăm tot ce mâncăm, ba mai mult, să ne considerăm  „răi” dacă înt-o zi am mâncat lucruri nesănătoase.
  3. Trăiți după reguli foarte stricte: „nu mănânc nimic după ora 18”, „nu mănânc  deloc pâine”, etc. Nu contează dacă regulile sunt legate de ce, cât, sau când mâncați, ideea este că ele încep să vă controleze viața, iar atunci când le încălcați, vă simțiți foarte vinovate.
  4. Îi permiteți banalului cântar să vă strice ziua. Vă cântăriți în fiecare dimineață? Foarte rău, spun specialiștii, pentru că fluctuațiile de greutate de la o zi la alta nu sunt concludente. Totuși, multe femei continuă să o facă, iar atunci când cântarul indică o greutate ceva mai mică decât în ziua precedentă, au o zi „bună”;  dacă, în schimb, acesta arată o greutate mai mare, cad în depresie.
  5. Vă numărați obsesiv caloriile – v-ați descărcat aplicații pe telefon în sensul ăsta, stați toată ziua cu ochii pe tabelele cu calorii, vă calculați mereu caloriile arse în timpul exercițiilor, etc.
  6. Nu aveți încredere în capacitatea voastră de a rezista în fața ispitelor culinare. Vă feriți să cumpărați gustări nesănătoase, pentru că vă simțiți neputincioase în fața anumitor alimente, evitați să mergeți în locuri unde se servește mâncare din belșug, etc.
  7. Viața voastră este o continuă luptă cu kilogramele în plus. Dacă eviți să ieși în oraș cu prietenii, pentru că ești convinsă că nu vei găsi nimic sănătos să mănânci, dacă te gândești că nu-ți vei găsi sufletul pereche, sau că actualul iubit te va părăsi deoarece ești prea grasă, dacă nu-ți place cum îți stă nicio haină, e clar, încă o dată, că ai o relație nesănătoasă cu mâncarea.

Dacă te-ai regăsit în afirmațiile de mai sus, amintește-ți că nu ești singură. Ce este de făcut? Să conștientizezi că ai o problemă și să încerci să te relaxezi. Cu siguranță, mâncarea nu este cel mai rău lucru din lume. Poți să mănânci sănătos, dar să-ți permiți și lucuri care îți plac, din când în când, fără ca asta să te facă să te simți vinovată. Iar dacă simți că problema ta este mult mai gravă, nu ezita să ceri sfatul unui psiholog. Nu este nicio rușine să cauți ajutor.

 

V-ar putea interesa și:

Ce este bulimia și cum îți poate afecta sănătatea?

Ce este dismorfofobia și cum putem ști dacă suferim de această tulburare?

loading...
----------------------
Loading...