Sănătate

Ce este mâncatul emoțional și cum putem renunța la acest obicei nesănătos

Te îndrepți deseori către frigider, ori cămară, atunci când ai o stare de spirit proastă? Căutarea alinărilor sufletești în mâncare este o tulburare alimentară foarte des întâlnită. Persoanele care mănâncă împinse de emoții se simt adeseori vinovate, mai ales că majoritatea iau și în greutate.

Ce duce la mâncatul emoțional?

Cauzele acestui obicei nesănătos pot fi numeroase: stresul la locul de  muncă, grijile financiare, o despărțire recentă, sau o pierdere dureroasă. Potrivit studiilor, deși mâncatul emoțional este o caracteristică a ambelor sexe, este, totuși, mai des întâlnit în cazul femeilor. Mâncarea este ceva la îndemâna tuturor, care ne provoacă o plăcere intensă (cel puțin pe moment). Din păcate, multă lume confundă mâncatul emoțional cu foamea adevărată.  Iată câteva indicii care vă ajută să faceți diferența între cele două stări, pentru a identifica dacă vă confruntați cu o tulburare alimentară:

  • Foamea adevărată – se dezvoltă lent, pe parcursul zilei; simțiți nevoia să mâncați cât mai variat; simțiți la timp senzația de sațietate și constientizați faptul că trebuie să vă opriți din mâncat;  nu aveți sentimente negative în legătură cu mâncarea.
  • Mâncatul emoțional – senzația de foame apare dintr-odată;  simțiți nevoia să mâncați doar anumite alimente (în general dulciuri și tot ce este nesănătos); mâncați mult mai mult decât ar fi necesar, după care simțiți un sentiment de vinovăție.

Dacă ați ajuns la concluzia că vă numărați printre persoanele care practică mâncatul emoțional, vă preocupă, probabil, modalitățile prin care puteți stopa acest obicei. Iată câteva sugestii:

  • Găsiți alte metode prin care să faceți față stresului și grijilor cotidiene (citiți o carte, faceți o plimbare, mergeți la un film, scrieți tot ce vă preocupă într-un jurnal, etc). Trebuie să aveți, însă răbdare, pentru că nu este foarte ușor să învingeți mâncatul emoțional.
  • Faceți mișcare fizică. O plimbare de o jumătate de oră, yoga, o ieșire cu bicicleta, vă pot face să alungați stresul, cel puțin pentru moment.
  • Încercați meditația. Și sondarea interiorului vostru poate fi o metodă eficientă pentru a vă îndepărta de consumul emoțional. Chiar simplele respirații profunde, pe care le puteți practica oriunde, vă pot detensiona și alunga gândurile negative care vă fac să vă îndreptați atenția către frigider.
  • Țineți un jurnal cu obiceiurile voastre alimentare. Așa puteți identifica mai ușor ce anume consumați mult prea des și care sunt alimentele nesănătoase spre care vă îndreptați atenția.
  • Străduiți-vă să vă umpleți frigiderul cu alimente sănătoase. Chiar dacă, să zicem, simțiți nevoia să mâncați împinse de emoții, măcar nu țineți la îndemână dulciuri și alte produse nesănătoase.
  • Acordați atenție volumului. Cu alte cuvinte, conștientizați faptul că aveți o problemă și concentrați-vă pe ceea ce mâncați. Măsurarea porțiilor vă poate ajuta foarte mult.

Dacă nimic din toate acestea nu funcționează, atunci gândiți-vă să cereți ajutor. Nu este o rușine să apelați la un prieten, la un membru al familiei, sau chiar la un psiholog.

 

V-ar putea interesa și:

Ce este bulimia și cum îți poate afecta sănătatea?

Ce este dismorfofobia și cum putem ști dacă suferim de această tulburare?

Loading...

Adaugă comentariu

Fă click aici pentru a posta un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.