Sănătate

Ce sunt proteinele și ce cantitate trebuie să consumăm zilnic, în funcție de cât de mult ne mișcăm

Când vine vorba de nutrienți esențiali, există o sursă de combustibil care conduce în top: proteina! De la creșterea mușchilor, până la pierderea în greutate și managementul multor  boli, proteina  este… regina absolută.

Dar de câte proteine avem nevoie zilnic? Dacă vom consuma prea multe, riscăm să avem efecte adverse, precum: constipație, diaree, respirație urât mirositoare, deshidratare, risc crescut de cancer. Dacă mâncăm prea puține, nu vom reuși să ne alimentăm fibrele musculare. Macronutrientul este printre cele mai eficiente surse de combustibil din alimentația noastră zilnică și poate ajuta, de asemenea, la producerea de enzime, neurotransmițători și hormoni care sunt esențiali pentru funcția cognitivă a creierului și a mușchilor. Din punct de vedere științific, proteinele sunt formate din molecule numite aminoacizi, care sunt legate între ele ca niște perle pe o sfoară. Lanțurile sunt adesea denumite lanțuri proteice, care sunt pliate în forme complexe odată ce devin suficient de lungi.  Unele organisme sunt eficiente în producerea de aminoacizi, în timp ce altele au nevoie de o suplimentare.

Proteinele sunt clasificate în:

  • Proteine ​​fibroase – aceste proteine ​​formează fibre musculare, tendoane, țesut conjunctiv și os.
  • Proteine ​​globulare – aceste proteine ​​sunt mai solubile în apă decât altele și au o multitudine de funcții care includ transportul, catalizarea și reglarea.
  • Proteine ​​cu membrană – aceste proteine ​​au o serie de roluri cheie care includ transmiterea semnalelor în celule și transportul moleculelor.

Surse de proteine:

  • proteinele animale, care se găsesc în: carne roșie,  carne de pui sau curcan, ouă, pește, lactate.
  • proteinele vegetale, care se găsesc în: linte, fasole, năut, mazăre, tofu, quinoa, boabe de soia, nuci.

Dacă vreți să slăbiți, proteinele sunt aliatul vostru nr. 1. O dietă bazată pe proteine are capacitatea de a stimula rata metabolică, permițându-vă să ardeți mai multe calorii zilnic. De asemenea, o astfel de dietă vă va reduce și pofta de mâncare.

Dar să ajungem și la întrebarea din enunț: câte proteine trebuie să consumăm? Ei bine, pentru a afla răspunsul, trebuie să vă stabiliți în primul rând niște obiective.  Un om normal, care nu urmărește nimic, ar trebui să consume, spun specialiștii, 0,8 grame de proteine pe kilogram greutate. Așadar, o persoană de 100 de kg ar trebui să aibă un aport de 80 de grame de proteine zilnic. Dar lucrurile nu sunt atât de simple. Aportul de proteine este influențat și de alți factori: cantitatea de apă pe care o consumați, componența genetică a macronutrienților, alimentele pe care le mâncați, etc.   Pentru simplificare, iată, totuși, ce aport de proteine ne sfătuiesc specialiștii să avem, în funcție de cât de câtă mișcare facem:

  • Sedentar – Înmulțiți fiecare kg pe care îl aveți cu 0,5
  • Activitate ușoară – Înmulțiți cu 0,6
  • Moderat – Înmulțiți cu 0,7
  • Activ – Înmulțiți cu 0,8
  • Foarte activ – Înmulțiți cu 0,9
  • Sportiv – Înmulțiți cu 1,0

 

V-ar putea interesa și:

 

Cum puteți slăbi rapid cu o dietă bazată preponderent pe proteine și fructe

 

loading...
----------------------
Loading...